A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil, szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás. Ezek a veszélyek fenyegetik Földünket, ha gyorsan nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért…
A csornai Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola pedagógusai, diákjai is csatlakoztak a Fenntarthatósági Témahét kezdeményezéséhez és jelentkeztek a Legaktívabb Iskola 2020 díjra.
A kezdeményezés célja a Fenntarthatósági Témahét országos programjaiban való aktív részvétel díjazása. A pályázaton bármely magyarországi általános és középiskola indulhatott, aki regisztrált a 2020. évi Fenntarthatósági Témahétre. Az iskolai aktivitást a Fenntarthatósági Témahét következő országos programjain való résztétellel mérik: Iskolai Faültetési Program, Iskolai Sport Program, Energiahatékony Iskola Program, Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtő Verseny, #Kedvenc Zöld Osztály, Diákok és tanárok a fenntarthatóságról – kutatási program.
A kutatást hagyományteremtő szándékkal, 2020-ban kísérleti jelleggel hozták létre. A kutatás célja, hogy a diákok és tanáraik a fenntarthatóságról alkotott véleményét felmérje: mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket. A kutatás célja továbbá a Fenntarthatósági Témahéten részt vett diákok és tanárok Témahéten szerzett tapasztalatainak felmérése is. A kutatás kiemelt célcsoportjai a 10-18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok, illetve bármely általános- és középiskolában oktató pedagógus.
A Csukás középiskola diákjai informatika és digitális kultúra tanórák keretében kapcsolódott be a kutatási programba 2020 október elején. A tanulók online kérdőívet töltöttek ki az iskolai számítógépek segítségével, illetve saját okostelefonjaikon. A maximum 10 perc kitöltési idővel kitölthető online kérdőív az alábbi kérdésekre irányult: milyen környezeti problémákat ismer, mit gondol a fenntarthatóságról, jelenleg mit tesz és a jövőben mit tenne a fenntarthatóságért, milyen tapasztalatai voltak a diákoknak a Témahéten? Az online kérdőív kitöltése nagyon jó hangulatban telt. A tanulók örültek, hogy hozzájárulhatnak a kutatáshoz és büszkék voltak arra, hogy az ő véleményükre is kíváncsiak, őket is megkérdezik a fenntarthatósággal kapcsolatos fontos ügyekben. A kitöltés után eldöntötték és megerősítették, hogy jövőre is részt vesznek a kutatásban…J
Címke: Kisalföldi ASzC Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola