Modern eszközökkel és izgalmas tananyaggal szeretné vonzóvá tenni az agrárszakmákat a diákok számára a soproni központú Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum. Felvételi tájékoztatófüzetüket ezekben a napokban kapták meg az általános iskolák. Okleveles technikusi képzésre is lehet jelentkezni – írja a kisalfold.hu internetes oldal.
-A járványhelyzet nem kedvezett a beiskolázási rendezvényeknek ezért nagyrészt az online térben az egységes honlapunkon és az iskolák saját felületein, valamint a Facebookon keresztül mutatjuk be a képzési palettánkat. Egy papír alapú tájékoztató kiadvány is készült az összes intézményünkkel és az ott folyó képzésekkel. Ezt a múlt héten juttattuk el az általános iskolák végzős osztályaihoz – mondta bevezetésképpen Hoczek László, a Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum főigazgatója. A felvételi lapok beadási határideje február 15.
Újdonság az okleveles technikusképzés
– Centrumunkban három- és ötéves képzések folynak. Fontos újdonság az okleveles technikusképzés, idén vezetjük be a Széchenyi István Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karával, illetve a Soproni Egyetem erdőmérnöki és faipari mérnöki karával együttműködve. Erre a leendő technikusok közül a legtehetségesebbek kerülhetnek be a tizedik évfolyamot követően egy felvételi eljárás keretében. A tanulók az utolsó három évben, az egyetemekkel egyeztetett tananyagokból külön vizsgát tesznek és krediteket gyűjtenek. Ha megfelelő eredményt érnek el, akkor szakirányú egyetemi felvételt nyernek és egy félévnyi kreditet elismernek számukra. Ennyivel csökken a képzési idejük a felsőoktatásban. A rendszertől azért várunk sokat, mert gyakorlatorientált, tehetséges, szakmailag elhivatott tanulók kerülnek az egyetemekre, akik valóban az agráriumban akarnak elhelyezkedni – foglalta össze az új stratégiai irány lényegét a főigazgató. Hozzátette, azt remélik, hogy az okleveles technikus osztályokkal sikerül olyan tanulókat is a szakképzésbe csábítani, akik korábban előbb gimnáziumba mentek, és utána jelentkeztek a felsőoktatásba.
Újdonság még a szakképzésben, hogy a kilencedik évfolyamtól minden tanuló ösztöndíjat kap. Ennek mértéke függ a tanulmányai eredménytől, a vizsgákon nyújtott teljesítménytől és attól, hogy hányadikos az illető.
A legmodernebb technológiákat tanulják
Hoczek László arról is beszélt, hogy igyekeznek vonzóbbá tenni az agrárszakmákat a fiatalok számára. Olyan modern eszközök használatát tanítják meg, amelyeknek ismerte előnyt jelent a munkaerő piacon.
-Itt gondolok például a dróntechnológia és a precíziós mezőgazdaság eszközrendszerének a megismertetésére. A gyerekek elsajátítják a GPS irányítású mezőgazdasági gépek működését. Erre azért van szükség, mert a traktor ma már gyakorlatilag önállóan végzi a szántást, csak be kell ütni a koordinátákat és kijelölni a terület határait. Aratáskor hasonló a helyzet, a kombájn és a szállítójármű folyamatosan kapcsolatban van, küldik egymásnak a jeleket. A dróntechnológiának a növényvédőszerek mennyiségének a csökkentésében van óriási szerepe, segítségével csak azt a területet permetezik, ahol a betegség megjelent. Ezeknek az eszközöknek a használatát, szervizelését, a repülési útvonal megtervezését és az adatok kiértékelését is megtanulják a tanulóink. Ugyanilyen új terület a hidropónikus mezőgazdasági kulturák megismertetése. Itt üvegházakban folyik a termelés évszaktól függetlenül, semleges közegben, a növényeket függőlegesen elhelyezve. Lehet szabályozni a tápanyagellátást, folyamatos a szedés és az ültetés. Ez a technológia megfelel annak az elvárásnak, hogy a legrövidebb legyen az út a termőföldtől az asztalig.
A centrum ezekben a napokban készíti a rövid- és hosszútávú fejlesztési terveit. – Az egyik legfontosabb feladatunk a kollégiumok színvonalának az emelése. A másik, a tangazdaságok és tanműhelyek fejlesztése, hiszen a képzés mellett mindenhol folyik termelő tevékenység is. A tanulóink itt sajátítják el az alapokat, innen kerülnek ki a második, illetve a harmadik évben a duális partnerekhez. Az eszközpark fokozatos cseréje is központi kérdés. Rendkívül nagy értékű gépekről van szó, de a 2021-27-es európai uniós ciklusban jelentős forrást biztosítanak az agrárium számára, ezt szeretnénk kihasználni – mondta végezetül a főigazgató.
Kisalföldi Agrárszakképzési Centrumról
Az Agrárminisztérium fenntartásában működő 64 intézményt tavaly júliustól szervezték öt szakképzési centrumba. Ezek közöl az egyik a soproni központú Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum, amely Győr–Moson–Sopron, Vas, Komárom–Esztergom, Veszprém és Fejér megye 12 intézményét foglalja magába. Megyénkből hozzájuk tartozik a csornai Csukás-, a soproni Roth- és a győri Veres-iskola. Mintegy négyezer tanulójuk és 980 dolgozójuk van. Valamennyi egységhez tartozik tanműhely és tangazdaság. Az agrárszakma összes területén folytatnak képzést. A centrum feladata az egységes gazdaságirányítás és a képzések összehangolása. Szakmai kérdésekben az iskoláknál maradt a döntés. A centrumnak húsz munkatársa van, a napokban költöztek a volt Lippai-iskola épületének megüresedett irodáiba.
(Forrás: kisalfold.hu / Fotó: Máthé Daniella – Kisalföld)
Címke: Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum