Iskoláink nemzetközi tapasztalatai

Kisalföldi ASzC Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

Határtalanul: Iskolánk a 2014/2015-ös és a 2015/2016-os tanévben is sikeresen pályázott a Határtalanul pályázaton. Partneriskolánk a dunaszerdahelyi Vidékfejlesztési Szakközépiskola volt. A program során mindkét iskola diákjai ellátogattak a másik iskolába, ahol különböző szakmai programokat valósítottunk meg közösen: Vadetetőt építettünk, talajvizsgálatot végeztünk és az Agrárexpon különböző munkákban vettünk részt. Emellett szabadidős programokra is bőven nyílt lehetőség. A programok között még szerepelt: padok festése, növények metszése. Élményekben és új barátságokban gazdag kapcsolatok születtek. Sajnos azonban ez a kapcsolat megszakadt.   Erasmus beszámoló: A négy turnus alatt összesen 16 diák utazott ki Thüringiába. A tanulóink szakácsok, vendéglátás szervezők, pékek, édesipari termékgyártók és gazdák voltak. A részvevők 13 szakmunkás, 3 ágazati képzésben résztvevő tanuló volt németországi gyakorlaton. Ebből 10 lány és 6 fiú tanuló volt. Koruk 16-19 év közöttiek voltak. Szakmai profiljuk a vendéglátás (1 szakács, 3 vendéglátás-szervező vendéglős) élelmiszeripar (6 pék, 4 édesipari termékgyártó) mezőgazdaság ( 2 gazda). A 7 kísérő iskolánk tanárai, akik valamilyen szinten beszélnek németül illetve rendelkeznek jogosítvánnyal. Eredmény: A tanulók kommunikációs tudása terén képesek voltak önállóan bemutatkozni, a szakmai alapszókincset elsajátítani, az ehhez tartozó számok mennyiségek összefüggéseiben kommunikálni, valamint saját magukról beszélni. Képessé váltak pármondatban megfogalmazni gondolataikat. A tanulói attitűd vonatkozásában a tanulók az elvárt szinthez képest alul teljesítettek, melynek oka az idegen környezetben nehezebb kommunikációban keresendő. A szociális és interkulturális kompetenciák terén, maradt el leginkább a képességek, attitűdök, önállóság és felelősség vállalás terén a teljesítmény az elvárt szinttől. A tanulók stressztűrő képessége, mellyel az adott problémák áthidalását kellett volna biztosítani, mutatja a legnagyobb problémát. Ennek oka valószínűleg életkorukban keresendő, illetve a még félig kialakult személyiségükben. Ugyanakkor, nagyfokú nyitottság jellemezte a tanulókat, más kultúrák iránt, mely a kommunikációban és az együttesen végzett tevékenységekben is megmutatkozott. Tanulóink, a beszámolójukban kivétel nélkül pozitívan ítélték meg tapasztalataikat, az ottlétük alatt nyújtott segítséget, szakmai tudást. Hazajövetelükkor boldogan számoltak be ottlétükről. Tanáraik, szakoktatóik visszajelzéseik alapján, valamennyi tanulóról elmondható, hogy a projektben való részvételük pozitív hatással volt szakmai tudásukra, személyiségükre, munkához való viszonyukra.   Szilágysomlyói (Románia): A 2010/2011-es tanévben kezdődött egy együttműködés a GRUP SCOLAR Határtalanul: Iskolánk a 2014/2015-ös és a 2015/2016-os tanévben is sikeresen pályázott a Határtalanul pályázaton. Partneriskolánk a dunaszerdahelyi Vidékfejlesztési Szakközépiskola volt. A program során mindkét iskola diákjai ellátogattak a másik iskolába, ahol különböző szakmai programokat valósítottunk meg közösen: Vadetetőt építettünk, talajvizsgálatot végeztünk és az Agrárexpon különböző munkákban vettünk részt. Emellett szabadidős programokra is bőven nyílt lehetőség. A programok között még szerepelt: padok festése, növények metszése. Élményekben és új barátságokban gazdag kapcsolatok születtek. Sajnos azonban ez a kapcsolat megszakadt.

Erasmus beszámoló: A négy turnus alatt összesen 16 diák utazott ki Thüringiába. A tanulóink szakácsok, vendéglátás szervezők, pékek, édesipari termékgyártók és gazdák voltak.

2021-04-07-batthyany-papa-Erasmus pékség-1A részvevők 13 szakmunkás, 3 ágazati képzésben résztvevő tanuló volt németországi gyakorlaton. Ebből 10 lány és 6 fiú tanuló volt. Koruk 16-19 év közöttiek voltak. Szakmai profiljuk a vendéglátás (1 szakács, 3 vendéglátás-szervező vendéglős) élelmiszeripar (6 pék, 4 édesipari termékgyártó) mezőgazdaság ( 2 gazda). A 7 kísérő iskolánk tanárai, akik valamilyen szinten beszélnek németül illetve rendelkeznek jogosítvánnyal.

Eredmény: A tanulók kommunikációs tudása terén képesek voltak önállóan bemutatkozni, a szakmai alapszókincset elsajátítani, az ehhez tartozó számok mennyiségek összefüggéseiben kommunikálni, valamint saját magukról beszélni. Képessé váltak pármondatban megfogalmazni gondolataikat. A tanulói attitűd vonatkozásában a tanulók az elvárt szinthez képest alul teljesítettek, melynek oka az idegen környezetben nehezebb kommunikációban keresendő. A szociális és interkulturális kompetenciák terén, maradt el leginkább a képességek, attitűdök, önállóság és felelősség vállalás terén a teljesítmény az elvárt szinttől. A tanulók stressztűrő képessége, mellyel az adott problémák áthidalását kellett volna biztosítani, mutatja a legnagyobb problémát. Ennek oka valószínűleg életkorukban keresendő, illetve a még félig kialakult személyiségükben. Ugyanakkor, nagyfokú nyitottság jellemezte a tanulókat, más kultúrák iránt, mely a kommunikációban és az együttesen végzett tevékenységekben is megmutatkozott. Tanulóink, a beszámolójukban kivétel nélkül pozitívan ítélték meg tapasztalataikat, az ottlétük alatt nyújtott segítséget, szakmai tudást. Hazajövetelükkor boldogan számoltak be ottlétükről. Tanáraik, szakoktatóik visszajelzéseik alapján, valamennyi tanulóról elmondható, hogy a projektben való részvételük pozitív hatással volt szakmai tudásukra, személyiségükre, munkához való viszonyukra.

2021-04-07-batthyany-papa-Erasmus pékség-1Szilágysomlyói (Románia): A 2010/2011-es tanévben kezdődött egy együttműködés a GRUP SCOLAR “IOAN OSSIAN” SIMLEU SILVANIEI középiskola és iskolánk között. Ennek keretében megnéztük egymás iskoláit, találkoztunk kollégákkal, beszélgettünk és lefektettük az együttműködés szabályait. 2011-ben iskolánk küldöttsége Szilágysomlyóra látogatott, amelynek keretében átadtuk a Kölcsey Alapítvány által kiírt pályázaton nyert könyveket. Sajnos a kapcsolat itt megszakadt, volt pár próbálkozás, de nem lett belőle hosszú távú együttműködés.

2021-04-07-batthyany-papa-Kárpát medencei össszmagyar-2Kárpát-medencei Összmagyar Diákbajnokság: 2012-től, három éven keresztül iskolánk kollégiuma adott otthont a Kárpát-medencei Összmagyar Diákbajnokság középiskolás korosztálya egyik elődöntőjének. Az étkezést is mi biztosítottuk a kollégiumban. Nagy szeretettel fogadtuk az elszakított területekről érkező fiatalokat, edzőiket, kísérőiket.

Számukra elsőszámú volt természetesen a foci. Edzések, meccsek, amik itt az iskola pályáján zajlottak. Mi pedig igyekeztünk kellemessé tenni az ittlétüket különböző programokkal.

Folyamatosan kísérőket biztosítottunk az iskola nevelő testületéből, akik kalauzolták őket, segítettek minden ügyes-bajos dolgot intézni.

Kisalföldi ASzC Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola

2021 04 07 csukas csorna testveriskola 1Iskolánk a Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola a Dunaszerdahelyi Vidékfejlesztési Középiskolával ápol testvériskolai kapcsolatot.

2018 és 2019 júniusában iskolánk szívesen fogadta a testvériskolai felkérést, melyben kulturális és szakmai programok keretében mutatták be diákjaiknak a régió gazdaságát, gazdálkodását és történelmét. A látogatásuk egyben az iskolai nyári gyakorlatuk egy részét képezte, ezért a mezőgazdasági termelés valamint a szakmai ismeretek bővítésére igyekeztünk változatos programokat összeállítani. A sikeres projektzárás után meghívást kaptunk iskolájukba az együttműködés folytatására.

Az elmúlt években sikerrel pályáztunk a Rákóczi Szövetség diákutaztatási programjaira, hogy találkozhassunk és együtt ünnepelhessünk a szlovák barátainkkal.

2019-ben a Rákóczi Szövetség Trianoni Diákutaztatási programja keretében június 12-én Dunaszerdahelyre utazott iskolánk 46 tanulója 4 kísérőtanárral, hogy velük közösen emlékezzünk és koszorúzzuk meg városuk trianoni emlékművét. A Szövetség évente több ezer középiskolás diáknak teszi lehetővé, hogy határon túli településen ottani kortársaival együtt ünnepelhessen, ezáltal is megtapasztalva az együvé tartozás érzését.

Az utazás során lehetőségünk volt Pozsony és Dunaszerdahely nevezetességeinek megtekintésére.

2021 04 07 csukas csorna testveriskola 2A pozsonyi városnézés után nagyon szívélyesen fogadtak bennünket a kollégák és egy kis tanulói küldöttség. Hideg ásványvízzel, pogácsával vendégeltek meg minket, majd az iskola bemutatása következett. A gyerekeket a fogadócsoport vezette végig, minket pedig  az Igazgató Úr kalauzolt, szakmai információcserére is sor került. Ezek után Dunaszerdahelyen tettünk sétát.

A Diákutaztatási Program lehetőséget ad arra, hogy a fogadó iskolával hosszútávú, tartós együttműködés alakuljon ki.

2020 évben pedig szintén a Rákóczi Szövetség Március 15-i Diákutaztatási Programjára pályáztunk sikeresen. Március 11-én utazott volna küldöttségünk, de sajnos a koronavírus helyzetre való tekintettel ez elmaradt.

Sajnos a Határtalanul programban benyújtott pályázaton intézményünk nem szerepelt eredményesen így arról nincsenek iskolai tapasztalataink.

A tanulók körében végzett igényfelmérés alapján elmondható, hogy az Erasmus programban kevesen szeretnének részt venni. Amíg volt lehetőség a Leonardo program keretében elismertetni az összefüggő szakmai gyakorlatot, alkalmanként rá lehetett beszélni a tanulókat külföldi szakmai tanulmányi programokra. A nyelvi nehézségek valamint sokuknál a mezőgazdasági munkák adta elfoglaltság a leggyakoribb visszatartó erő.

Kisalföldi ASzC Dr. Entz Ferenc Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

Erasmus és egyéb nemzetközi tapasztalatok

2013-2016 között vendéglátós és falusi gazdaasszony képzésben résztvevő diákok vettek részt Észak-Olaszországban három hetes nyári szakmai gyakorlaton, egy-egy alkalommal 8-10 fő diák két kísérőtanárral. (Leonardo majd Erasmus+ Mobilitas pályázatok által.) Ez a kapcsolat a vendéglátós képzések kifutásával szűnt meg, de a kísérőtanár kollégánk révén felújítható.

2016-ban finn oktatókkal és diákokkal közös projektben vettünk részt az iszkaszentgyörgyi kastélypark renovációjában, így ismerkedtünk meg és alakítottunk ki szoros kapcsolatot a finn Ouluban lévő OSAO szakképző központ vezetőségével és tanáraival, akik – tapasztaltabb pályázók lévén – szívesen segítenek és részt vesznek bármilyen közös pályázat megvalósításában.

entz velence nemetorszagi szakmai gyakorlat1Iskolánk 2018-ban és 2019-ben is készített és nyújtott be önállóan pályázatot Erasmus mobilitási pályázatra (finn, német, olasz partnerekkel; gazda, kertész, virágkötő szakmákkal), de egyik évben sem nem nyertünk. A pályázatok témája a munkaszervezési technikák, gyakorlatok megszervezése volt a külföldi partnereknél.

Iskolánk tagja a Magyar Kertészeti Szakképző Intézmények Szövetségének (MAKESZISZ), amely szervezet szintén minden évben nyújt be Erasmus pályázatot, és általában sikerrel. Így vettek részt diákjaink (4 parképítő- és fenntartó technikus tanuló) három hetes nyári szakmai gyakorlaton Alsó-Szászországban, illetve egy kollégánk egyhetes szakmai tanulmányúton, amely során a német szakképzés sajátosságaival ismerkedett meg.

Határtalanul

Iskolánk két alkalommal vett részt a programban: 2015-ben két hetes nyári szakmai gyakorlatra fogadtunk erdélyi diákokat, 2018/19-es tanévben pedig egy vajdasági iskolával közösen szerveztünk oda-vissza utazást, 40-40 diák és három tanár részvételével. 2019-ben és 2020-ban is pályáztunk, de nem nyert a pályázatunk.

Egyéb nemzetközi tapasztalat

Iskolánk tagja a Magyar Agrárszakoktatási Szakértők Egyesületének (MASZE EUROPEA HUNGARY), amelynek partneriskolájaként egy nemzetközi (olasz, francia, lengyel, észt, magyar) pályázat lebonyolításában veszünk részt. A pályázat az őshonos magok megőrzésének és újrahasznosításának lehetőségeit kutatja, célja egy nemzetközi Magbank létrehozása („Seed network in VET” Erasmus+ KA202). A pályázat idén ősszel ért volna véget, de a járványhelyzet miatt két találkozót és a zárókonferenciát is halasztani kellett.

Élő testvériskolai kapcsolatunk nincs, a felvidéki iskola, amellyel korábban szoros baráti viszonyunk volt, megszűnt. 2019 telén kezdeményeztük egy szilágysági (Kágya, Románia) mezőgazdasági iskolával a testvériskolai kapcsolat kialakítását, de a pandémia miatt a személyes találkozókra már nem került sor.

Kisalföldi ASzC Eötvös József Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

Testvériskolai kapcsolatok

Két olyan külföldi testvériskolai kapcsolatunk is van, amelyeket már évtizedek óta ápolunk. Mindkét intézmény a miénkhez hasonló szakmai irányultsággal rendelkezik, többek között (mezőgazdasági) gépészeket, gépszerelőket is képeznek.

1968 óta tartunk fenn jó kapcsolatot a Galántai Műszaki Szakközépiskolával (Szlovákia), 1993 óta pedig a csíkszeredai Székely Károly Szakközépiskolával (Románia). Az együttműködés célja az, hogy intézményünk és testvériskoláink tanulói képzési, kulturális és sporttevékenység területén valós tapasztalatokat szerezzenek egymás országában. E cél elérésére szervezzük meg a tanulók rendszeres (általában évenként egy-egy hét időtartamú) kölcsönös cserelátogatását, valamint – ugyancsak kölcsönösen – a közös sportversenyeket. Erdély és a Felvidék természeti szépségeit is megcsodálhatják a testvériskolai kapcsolataink révén. A cserelátogatások, valamint az esetenkénti kirándulások során pedagógusainknak is alkalmuk nyílik a tapasztalatcserére a határon túli kollégákkal.

Főként a felvidéki testvériskolánk kitűnő szakmai képzési modellje példaértékű számunkra. Tanműhelyeik színvonala és oktatóik hozzáállása is elképesztően magas a mienkhez képest.

Szeretnénk profitálni az ott szerzett tapasztalatokból.

Határtalanul

Rendszeresen részt veszünk a Határtalanul program középiskolák közötti együttműködésére kiírt pályázatán, és több ízben nyertünk már. Jelenleg is van két nyertes pályázatunk, amelyek lebonyolítása most a járványhelyzet miatt csúszik. Ebben a formában szoktunk megvalósítani a felvidéki és erdélyi testvériskoláinkkal diákcsereprogramokat, amelyek által tovább ápolhatjuk testvériskolai kapcsolatainkat a két hozzánk hasonló szakmai profilú intézménnyel.

Erasmus+

2014-ben egy angol szakos pedagógusunk vett részt egy kéthetes belfasti kurzuson, ahol elsősorban a szóbeliség, a szókincsfejlesztés, valamint az olvasott szövegértés és a nyelvtantanítás terén kapott segítséget.

2015-ben nyelvtanáraink részt vettek egy németországi konferencián, amelynek az volt a célja, hogy előkészítsen egy ír, egy német és egy magyar középiskola közötti stratégiai megállapodást. A Brick by brick című kétéves projekt során az intézmények tanulói csereprogramokban vettek volna részt. A pályázat azonban nem nyert.

2017-ben pályáztunk egy nemzetközi (magyar-német-angol) együttműködésre, hogy az Erasmus keretében külföldi szakmai gyakorlatot valósítsunk meg, de ezzel a páylázati anyaggal sem nyertünk.

Kisalföldi ASzC Herman Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

Intézményünk az alábbi nemzetközi tapasztalatokkal, illetve testvériskolai kapcsolatokkal rendelkezik.

A 2013, 2014, 2015 években Erasmus pályázat keretében vettünk részt Németországban, a modern munka és termeléstechnikák gyakorlati alkalmazására dísznövénytermesztés, parképítés területén. Az Európai Unió finanszírozásában legutoljára 20 tanuló és 2 kísérőtanár vehetett részt három hónapos, illetve hat hetes gyakorlaton. A gyakorlatok részét képezte egyhetes felkészítő, melynek során Németországban szakmai, kulturális, nyelvi készségek fejlődtek. 

2016 őszén a Külhoni magyar szakképzés támogatása program keretében 2-2 hét közös gyakorlaton vettek részt kertésztanulóink a karvai, hasonló profilú képzést folytató iskola tanulóival.

2019-ben két eredményes Határtalanul! pályázatot készített intézményünk.

A Határtalanul: Szlovénia Gyöngyszemei pályázaton 2019. szeptember 24-28. között 15 fő részvételével 5 napot töltöttek Szlovéniában (Lendva, Muraszombat, Mártonhely, Filóc, Bagonya, Verzej, Felsőlendva, Dobronak). Szakmai ismereteket gyűjtöttek és történelmi emlékekkel ismerkedhettek meg a résztvevők.

Másik eredményes pályázatunk a Határtalanul: Együttműködés középiskolák között. A Karvai testvériskolánkkal közös kertészeti, parképítő programot – sziklakert építés- valósítottunk meg. A kölcsönös látogatás alatt megismertük az iskolát, a szaktanárokat a diákokat mindkét oldalról. Szakmai és kulturális programokban vehettünk részt, mely segítette a baráti kapcsolatok kialakulását. A diákok megerősítést kaptak szakmájuk és társas kapcsolataik fontosságáról. Az oktatási körülményeket megváltoztatva élményszerű ismeretszerzési módhoz jutottak a programban résztvevők.

Herman-Szombathely-FociKarvai testvériskolánkkal való kapcsolattartás nem csak a diákok, hanem tanáraink személyes találkozása, közös sporteseményen való részvétele is rendkívüli jelentőséggel bír. Minden évben kölcsönösen veszünk részt egymás virágkötészeti versenyein.

Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a testvériskolai kapcsolatot megerősítve iskolánk pedagógusainak felajánlásaival támogatjuk a Nagydobronyi Református Líceum két diákját. 

Kisalföldi ASzC Jávorka Sándor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

A Kisalföldi ASzC Jávorka Sándor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző iskola és Kollégium képviseletében írok Önnek. Intézményünk az elmúlt években több csereprogramban, illetve külföldi szakmai programban vett részt, köztük:

  • A COMENIUS program keretében 2004-2005-ben volt kapcsolatunk egy francia intézménnyel. Az intézmény neve: MFR Sud Agromat, a Midi-Pyrénée régióban, Escatalens-ben működik.
  • Majd az ERASMUS program keretében 2019-ben ismét felvettük a kapcsolatot a fenti intézménnyel, melynek során 4 tanulónk saját, önköltséges szervezésben utazott az intézménybe az őszi betakarítási munkálatokban való részvételre, és az iskolából körülbelül tucatnyi tanuló érkezett hozzánk, akik nagyjából 1 hónapot töltöttek iskolánkban.
  • 2007 – Leonardo Program – Dísznövénytermesztés és kertépítés gyakorlata kedvezőtlen éghajlati körülmények között Finnországban (Practice of Gardening and Landscaping under Unfavourable Climate Conditions in Finland)
  • 2017- ben két technikus osztályunk intézményi szervezésben részt vett a Határtalanul programban, melynek során 5 napot töltöttek a Felvidéken, Szlovákiában, ahol hasznos ismeretekkel gazdagodtak.
  • 2018. október 28 – 2018. november 18. – Erasmus+ – Olaszországban, a Milánóhoz közeli Santa Brera farmon vettek részt szakmai gyakorlaton mezőgazdasági technikus, mezőgazdasági gépszerelő, élelmiszeripari technikus, dísznövénykertész és pék tanulóink, 17 fő + 4 fő kísérő tanár. A projektben résztvevő tanulók Europass mobilitási igazolványt kaptak.

A fenti pályázatok segítették intézményünket, az ott tanulókat és dolgozókat új szemlélet kialakításában. Olyan külföldi gazdaságok működését láthattuk és kapcsolódhattunk a munkájukba, melyek működése és szervezeti kultúrája jelentősen eltér a hazai gyakorlattól. Olaszországban például egy olyan biofarm működését tekintettük meg és végeztünk ott munkát, ahol a farm szinte valamennyi felhasznált termékét maguk állították elő. Ennek hatására iskolánkban is szeretnénk gyakorlattá tenni a biotermesztést, és a ráépülő házi élelmiszerfeldolgozást.

Kisalföldi ASzC Pettkó-Szandtner Tibor Lovas Szakképző Iskola és Kollégium

Iskolánk kiterjedt szakmai kapcsolatokkal rendelkezik a lovas iparágon belül Európában, és e kapcsolatoknak köszönhetően az elmúlt több mint egy évtizedben folyamatosan külföldi partnerekkel való együttműködést tartalmazó projektek részese.

Erasmus+

Az Erasmus+ és korábban a Leonardo da Vinci programok keretében iskolánknak több kapcsolata van külföldi lovas szakképzésben tevékenykedő iskolákkal. A partnerekkel diákok szakmai gyakorlatának megszervezésében és tanárok szakmai továbbképzésében működünk együtt (3-4 hetes szakmai gyakorlatokra küldjük diákjainkat és 4-5 napos szakmai továbbképzésre tanárainkat):

  • Szlovákiában a vágsellyei Lótenyésztési és Szolgáltatóipari Szakközépiskolával – Stredná odborná škola chovu koní a služieb, Štúrova 74, 927 01 Šaľa,
  • Csehországban a prágai lovas versenyiskolával – Střední škola dostihového sportu a jezdectví, U Závodiště 325/1, 159 99 Praha 5 – Velká Chuchle,
  • Finnországban a Ypäjä-i lovas akadémiával – Hevosopisto Oy, Opistontie 9, 32100 Ypäjä,
  • Írországban a Kildare-i lovas versenyiskolával – R.A.C.E. Racing Academy and Centre of Education, Kildare, Curragh House, Dublin Road, Kildare Town, R51 YF51.

    Ezen intézmények közül a csehországi és szlovákiai partner esetében fogadó iskola is vagyunk az ő Erasmus+ projektjeikben – 4-6 fős diák csoportokat fogadunk szakmai gyakorlatra általában évente.

    Vállalati kapcsolat

    Szintén lovas szakmai kapcsolatunk van az angliai Thetfordban működő Shadwell Estate Company Limited vállalattal, amely lovasipar egyik jelentős képviselője Európában. Diákjaink közül 2-4 fő évről-évre egy éves lótenyésztési munkára kap lehetőséget az angol telivér tenyésztéssel foglalkozó professzionális cégnél.

    A vállalatot a most is futó Erasmus+ programunkba is bevontuk a tanáraink továbbképzése terén.

    Testvériskolai kapcsolat

    Régebbi a kapcsolatunk van Romániában a székelykeresztúri Zeyk Domokos Technológiai Líceummal, amellyel testvériskolai megállapodásunk is van.

    Kisalföldi ASzC Roth Gyula Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

    1. Rövid összefoglaló

    1.1. Határtalanul programok

    Határtalanul programban már Iskolánk több osztálya vehetett részt. Jelenleg is vannak olyan osztályok, akik a koronavírus járvány miatt kellett felfüggesszék a külföldi látogatást. Legtöbb esetben Erdély és Felvidék a célpont, ahol a történelmi Magyarország kincseivel is megismerkedhetnek, illetve az ottani diákok iskolai életébe is bekapcsolódhatnak egy rövid időre. A szomszédos ország magyar tanulói pedig viszont érkeznek hazánkba, s meglátogatják iskolánkat is, ahol az idegenforgalmi látványosságok mellett főként erdészeti programokba vonjuk be őket.

    Ilyen út során sikerült szorosabbra fűzni a kapcsolatot a csíkszeredai Venczel József Szakközépiskolával is.

    1.2. Erasmus

    Eddig sajnos csak a korábbi NAKVI koordinálásában működő Erasmus programba sikerült bekapcsolódnunk, mely lehetőséget biztosított az erdész szakképzésben részt vevő fiatalok számára, hogy hat hetes gyakorlatot töltsenek Németországban.  A gyakorlatot egy hetes nyelvi és kulturális felkészítés előzte meg, majd  különböző erdészetekhez kerültek a diákok, ahol aktív gyakornoki feladatellátásba vonták be őket. A résztvevők szakmai beszámolót és munkanaplót készítettek, melyet a szakmai koordinátor részére nyújtottak be. A legtöbbször Mecklenburg-Vorpommern tartományba érkeztek diákjaink, s viszont onnan fogadtunk gyerekekeket; onnan továbbra is érkeznek egy évben egyszer tanulók, akik bekapcsolódnak az erdészeti munkáinkba.

    1.3. Tapasztalat

    Mindkét program jelentősen növeli diákjaink motiváltságát a nyelvtanulás iránt. Akik a Határtalanul programon vettek részt baráti kapcsolatokat alakítottak ki, iskolánk kapcsolatait növeltük, illetve a szakmai tapasztalatokat gyarapíthatták tanáraink és tanulóink is. Az Erasmus program ennél összetettebb élményt adott, hiszen diákjaink nyelvet tanulhattak, tapasztalatot szereztek szakmájukban, illetve beilleszkedtek – még ha rövid időre is – egy idegen kultúrközösségbe.

    A hozzánk érkező külföldi tanulók jó irányba mozdították el a diákok szakmai hozzáállását, szakmai nyelvi kommunikációját.

    2. Beszámolók a Határtalanul programokból fotókkal alátámasztva

    2.1. Csallóköz kincsei, Pozsony, Zoboralja és Bajmóc lovagvára tanulmányi kirándulás

    Iskolánk, a soproni Roth Gyula Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium sikeresen pályázott a Határtalanul! program Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak projekt keretein belül,  a  Csallóköz kincsei, Pozsony, Zoboralja és Bajmóc lovagvára  kirándulásra.

    2019. szeptember 30. és október 4. között 42 diák és 4 kísérőtanár részt vehetett egy felvidéki tanulmányi kiránduláson. Rákóczi Emlékévhez kapcsolódó tematikus utat terveztünk, melynek célja volt Rákóczi fejedelem és a szabadságharc felidézése a Csallóközben, Nyugat-Felvidéken és a gazdag bányavárosokban. A megvalósulást nagyban segítette felkészült, nagy tudású, helyi idegenvezetőnk, Vörös Attila, aki élményszerűvé tette a programokat és a nemzeti összetartozás érzését erősítette mindvégig a diákokban.

    Útunk során ellátogattunk Pozsony történelmi belvárosába, Dunaszerdahelyre a Csallóközi Múzeumba, sétáltunk a komáromi erődrendszer Duna bal partján lévő erődjében, megcsodálhattuk Deáki híres bencés apátsági templomát, Alsóbodokon felkerestük az Eszterházy János Emlékmúzeumot, a hámorosi emlékműnél felidéztük a trencséni csata emlékét.

    Diákjainkat különösen megragadták a meseszép várak, kastélyok. Pl. Dévény, Bajmóc, Csejte, Trencsén, Nagytapolcsány , Ghímes, Beckó vára.

    Nagy élmény volt a bősi vízlépcső, ahol viharos szélben, hatalmas hullámok közepette nézhettük meg egy hajó zsilipelését.

    Utolsó nap felkerestük a Hidaskürti Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolát, ahol a diákok kölcsönösen bemutatták egymásnak településüket, iskolájukat, majd a végén elénekeltük az erdész és faiparos himnuszt és élményekben gazdagon, magyarságtudatunkban megerősödve indultunk haza.

    2.2. Határtalanul! pályázattal a Felvidéken

    Iskolánk 11. B osztálya és két AFS-cserediákunk szeptember 23. és 27. között a sikeres Határtalanul! pályázat keretében, állami támogatással élményekben, látnivalókban gazdag tanulmányi kiránduláson vett részt a Felvidéken. A „Nyugat-felvidéki vártúra” címet viselő program fő célja volt, hogy a Rákóczi-év kapcsán felfedezzük a komoly történelmi múltra visszatekintő, manapság határainkon túl fekvő településeket, melyek jelentős szerepet játszottak hazánk iparosodásának és polgári fejlődésének előmozdításában, és megismerjük a szórványéletbe szorult magyarok kultúráját, hagyományait, életét.

    Ennek kapcsán meglátogattuk a pozsonyi Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnáziumot, ahol nagyon kedves fogadtatásban volt részünk. Kölcsönösen bemutattuk iskoláinkat egymásnak, sőt ajándékokkal is kedveskedtünk az ottani diákoknak. Kulturális programjaink keretében megtekintettük Pozsony nevezetességeit, Szentgyörgy óvárosát, Nyitrát, a Felvidék ékszerdobozát, Nagyszombatot, Korponát, és a volt híres bányavárosokat: Selmecbányát, Körmöcbányát és sétát tettünk Besztercebányán is.

    Élményeinket gazdagította a számos múzeum meglátogatása: a Nyitra közelében lévő Verbita kolostor Missziós Múzeuma, a vöröskői vár pompásan berendezett kastélya, Körmöcbányán a Pénzérmék és Érmék Múzeuma és Bajmóc pompás várkastélya.

    Legjobban megérintett bennünket az Alsóbodokon található Eszterházy János Emlékmúzeum, ahol a történelem egy megrázó darabja tárult elénk, és koszorúzással tiszteleghettünk Eszterházy János mártírhalált halt miniszter hamvai előtt.

    Kirándulásnak beillő várlátogatásaink is voltak. Vidám perceket töltöttünk el Dévény, Csejte, Nagytopolcsány romjai között.

    A Zsérei Tájházban Bencz Ilona mesélt a magyar hagyományokról, még énekelt is nekünk a tájegységre jellemző népdalokat, a „Csitári hegyek alatt” kezdetűt mi magunk is vele daloltuk.

    Nagy kaland volt Selmecbányán a szabadtéri Bányamúzeum megtekintése, ahol a felszín alatti bánya világával is megismerkedhettünk Szabó Péter remek, humoros kalauzolásával.

    Péntek este fáradtan, de sok-sok élménnyel gazdagodva értünk haza.

    3. Fotók

    4. Más nemzetközi kapcsolatok/testvériskolák

    • Bruck an der Muri Erdészeti Középiskola (Höhere Bundeslehranstalt für Forstwirtschaft)
    • Selmecbányai Erdészeti Középiskola (Stredna odborna skola lesnicka)
    • Venczel József Iskolaközpont, Csíkszereda
    • Tehnička Škola, Belgrád
    Kisalföldi ASzC Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola

    Testvériskolák:

    1.  George Emil Palade Szakképző és Élelmiszeripari LíceumSzatmárnémeti (Grupul Școlar De Industrie Alimentară George Emil Palade) Strada Crizantemei 3, Satu Mare, Románia
    2.  Futak (Poljoprivredna Skola) Carice Milice 2, Futog 21410, Szerbia
    3.  Mezőgazdasági Iskola és Diálotthon Topolya (Poljoprivrendna Skola) Umetnička kolonija 24300, Bačka Topola 24300, Szerbia
    4.  Szlovákia Műszaki, Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakközépiskola (Stredná Odborná Škola Technická A Agropotravinárska) Okružná 61, 979 01 Rimavská Sobota, Szlovákia

    A testvériskolai kapcsolatok ápolása során célunk a kultúrális különbségek megismerése, a szakmai ismeretbővítés- átadás, a tanulók versenyeztetés. Sajnos az elmúlt évek iskolaátalakításai és a világméretű járvány akadályozta az egyre elmélyülő barátság működtetését.

    2019.03.18- 2019.04.04 Különleges kolbászkészítés HAT-18-02-0194

    A Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola diákjai, illetve a Georege Emil Palade” Élelmiszeripari Szakközépiskola tanulói megismerkedhettek a két ország sütő kolbász fajtáival, illetve a jó kolbász készítés technológiájával, a gyakorlati képzés tárgyi feltételeivel. Székesfehérváron megismerkedhettek a csemegekukoricás sütőkolbásszal, amely alapösszetételben a hagyományos sütőkolbász receptje, kiegészítve más íz világot adó fűszerekkel, petrezselyem szerecsendió, csemegekukorica. Szatmárnémetiben arab fűszerkeverékes kolbászt készítettek, Magyarországon nem igazán használt fűszerekkel kombinálva, kardamom, koriander, szegfűszeg, fahéj. Ez az eltérő fűszerezés, illetve a közös kolbász alapanyagok összegyúrása, hús darálása, töltése nagy élmény jelentett a tanulóknak.

    2019.03. 04.- 2019. 03.28. Legegészségesebb mindennapi kenyerünk HAT 18-02-0192

    A Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola diákjai, illetve a Poljoprivredna Skola sa domom ucenika Élelmiszeripari Iskola tanulói megismerkedtek a legnépszerűbb mindennapi kenyerekkel. Ezután kiválasztásra került egy közös termék, amely teljes megismerése után előállításra került.

     2019.04.08. – 2019.05. 10. között Gyógy és fűszernövények telepítése, kertészeti munkák

    A Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola diákjai, illetve a Poljoprivredna Skola sa domom ucenika Mezőgazdasági Iskola tanulóió megismerkedhettek a legnépszerűbb gyógynövényekkel, azok termesztésével, tanüzemek működésével, a fűszernövénykert telepítésével. A gyakorlati tapasztalatok mellett kulturáli értékek feltárására is sor került. A Futakról érkezett tanulók részt vettek gyógynövények kultúrtörténetéhez kapcsolódó múzeumi foglalkozáson, Vértesacsán meglátogatták a Föngyös-kertet, ahol gyógynövények népi gyógyászatban történő alkalmazását ismerhették meg. A tanulók kirándultak a Dinnyésre a várparkba, Székesfehérváron városnézésen vettek részt, A székesfehérvári tanulók megismerkedtek a futaki iskola tangazdaságával, várodnézésen vettek részt Futakon illetve Újvidéken. A tangazdaság kertjében egy kis bemutató fűszerkertet hoztak létre a futaki iskola diákjaival. Megtekintettük az iskola borászatát. Bács-Petrőcén látogatást tettünk az újvidéki Egyetem fűszer és gyógynövény kertjében, ahol megtekintettük a gyógynövény lepárló berendezést. Karlócán az újvidéki Egyetem szőlő ültetvényeit tekintettük meg, illetve a borkészítési technológiákat. Óbecsén üvegházi növénytermesztéssel ismerkedtek a Szent-István Iskola tanulói.

    2019.04.24-201904.25 Hentes szakmai ügyességi verseny XI. évfolyamnak

    A versenyt a Szlovákia Műszaki, Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakközépiskola (Stredná Odborná Škola Technická A Agropotravinárska) Okružná 61, 979 01 Rimavská Sobota, Szlovákia szervezte, rendezte. Azon magyarországi iskolákat hívták meg, akiknem már vannak eredményeik húsos szakmai versenyeken.

    Az iskolát Végh Gyula egyéni versenyző és Végh Gyula és Lassu Dominik tanulók csapat versenyben képviselték. Felkészítő tanáruk elméletből Szécsi Ildikó, gyakorlatból Végh István.

    Az elért eredmények tovább öregbítettek iskolánk húsipari képzését.

    Végh Gyula egyéni 3. helyezés, és Végh Gyula, Lassu Dominik csapat 3. helyezés értek el.

    Kisalföldi ASzC Szombathelyi Élelmiszeripari és Földmérési Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

    Ausztria

    Iskolánk és az osztrák Grottenhof-Hardt Mezőgazdasági Szakképző 1977 óta áll partnerkapcsolatban, évente 12 földmérő és élelmiszeripari technikumi (11. évfolyamos) tanulónk tölt kint 1 hetet, és a partneriskola tanulói szintén egy hetet töltenek nálunk.

    A programok célja részben a partner oktatási rendszerének megismerése (óra és iskolalátogatások) részben pedig kulturális-történelmi emlékhelyek felkeresése. Az elmúlt tanévben (2019/2020) partneriskolánk és közöttünk a szokásos éves 1 hetes csereprogramot a járványhelyzet miatt nem tudtuk megvalósítani, de a programot folytatni szeretnénk.

    Erdély

    2018 nyarán felvettük a kapcsolatot a sepsiszentgyörgyi Berde Áron Közgazdasági és Közigazgatási Szakközépiskolával és széleskörű együttműködési megállapodást kötöttünk. 2019-ben a Határtalanul pályázatunk részeként jártunk a testvériskolánkban és vártuk volna a sepsiszentgyörgyi diákokat, de a járványhelyzet miatt ez a program tolódott. Iskolánk A nyertes program neve: Határvidékek mentén volt, melynek keretében 40 diákkal és 4 kísérő tanárral Székelyföld történelmi-kulturális-természeti szépségeit tekinthettük meg. A Centrum által koordinált Erasmus pályázatba szeretnénk majd bevonni a sepsiszentgyörgyi iskolát, részükről erre vonatkozóan már korábban is volt kezdeményező szándék.

    Határtalanul pályázatok

    A 2020-as pályázati kiírásra intézményünk 2 pályázatot adott be, melyek közül a „Magyar történelemi és kulturális kincsek nyomában Szlovéniában és Horvátországban” program nyertes pályázat 50 tanuló és 5 kísérő tanár számára. A pályázat megvalósításának konkrét időpontja függ a koronavírus járvány helyzetétől.

    Egy pályázatunk, a „Földmérők a Hargitán” támogatása jelenleg függőben.

    Comenius programok

    Az elmúlt 10 évben 2 Comenius programban is részt vettünk az idegen nyelv tanárok kezdeményezésére, bíztatom kollégáimat, hogy a továbbiakban is legyenek aktívak ezen a téren.

    Kisalföldi ASzC Vépi Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

    Nemzetközi kapcsolatok:

    Több, mint négy évtizedes partner kapcsolat, együttműködés van 2 szakképző intézménnyel:

    • Bioteshniška šola Rakičan, Szlovénia
    • Stredná Odborná Škola Techniky a Mechanizácie, Hurbanovo, Szlovákia

    Vép-A szlovén iskola standja a Radgonai Nemzetközi KiállításonA szlovén partner szervezésében minden évben részt veszünk szakoktatói csoporttal a Radgonai Nemzetközi Mezőgazdasági Kiállításon. A kiállítás megtekintése mellett szakmai programot is szerveznek számunkra: rendszeresek az iskola duális képző helyeinek a megtekintése. A szlovák partner esetében a szakmai együttműködés keretében szintén az iskola szakmai programjának, elsősorban a gyakorlati képzésnek a tanulmányozása szerepel. A külföldi partner iskolák tanulóinak részvételével minden ősszel megszervezzük a nemzetközi Gépész Kupát, iskolánk hagyományos sportversenyét. Minden évben két alkalommal hívjuk, látjuk vendégül a külföldi partner iskolák vezetőit, tanárait közös programokra. A rendezvények keretén belül a szakmai eszmecserék mellett a duális partnereink gazdaságait tekintjük meg, valamint kulturális programokat szervezünk, Magyarország nevezettességeit mutatjuk meg vendégeinknek.

    Az Erasmus pályázati programokat megelőzően iskolánk az Egész életen át tartó tanulás program Comenius Iskolai együttműködések multilaterális projektben vett részt partner intézményként német, szlovák és szlovén szakképző iskolákkal együtt (2012-2014.). A már említett szlovén és szlovák intézmények mellett részt vevő német intézmény: Staatliches Berufliches Schulzentrum Ansbach. A projekt célja a nemzeti tantervek összehasonlítása, egységes tananyag tartalmak kidolgozása volt a tanulók munkaerő-piaci esélyének növelése érdekében. A partner intézmények együttműködése – köszönhetően a több éves szakmai múltnak, a kialakult baráti kapcsolatoknak – példa értékű volt. A projekt során közös tanulói, tanári tanulmányutakat, rövidebb szakmai gyakorlatokat, szabadidős tevékenységeket (nemzetközi sportverseny) valósítottunk meg. Pozitív tapasztalataink megerősítettek abban, hogy az elkövetkezendő években is pályázzunk.

    2015-ben pályázatot nyújtottunk be, mint partner intézmény a német partner iskola koordinálásával az Erasmus stratégiai programok pályázati kiírásra. A tervezett projekt a környezettudatosságot, környezeti nevelést helyezte a középpontba. A benyújtott pályázati anyag nem került támogatásra.

    2018-ban koordinátor intézményként pályáztunk szlovén és szlovák partner iskolánkkal közösen (Sajnos a német partner intézménnyel igazgató váltás miatt megszakadt a kapcsolatunk. Mivel az idei tanévben ismételten igazgató váltás volt az ansbachi iskolában, a járványhelyzet elmúltával ismételten tervezzük felvenni a kapcsolatot). A tervezett projekt fő célja a tanulók sokoldalú felkészítése volt a munkavállalásra, alkalmazkodva a nemzetközi munkaerő-piaci igényekhez. A projekt hangsúlyt fektetett az iskola és az üzleti vállalkozások közötti új kapcsolatok megteremtésére, a meglévő kapcsolatok megerősítésére. A benyújtott pályázati anyag – mivel a bevont partnerek miatt nem Európán átívelő programról volt – szó nem nyert támogatást.

    Az elmúlt és az idei tanévben a járványhelyzet miatt elmaradtak a közös rendezvények. Telefonon, e-mailben tartjuk a kapcsolatot.

    Kisalföldi ASzC Veres Péter Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

    A győri Kisalföldi ASzC Veres Péter Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium külföldi kapcsolatai az alábbiak szerint alakultak:

    Iskolánk 2015 nyarán felvette a kapcsolatot a Szlovákiában, Dunaszerdahelyen található Stredná odborná škola rozvoja vidieka s VJM – Vidékfejlesztési Szakközépiskola -val. Rendszeres az együttműködés, de valójában ez a kapcsolat nem öntött papírformát, mint testvériskolai kapcsolat. A megvalósult programok között tangazdaság és tanüzemek megtekintése valósult meg. Egy-egy napos programokról van szó. Ezt a két intézmény közelsége és a személyes ismertség is támogatja.

    Ezen felül a nyelvtanulási program keretein belül vettük fel a kapcsolatot Ausztriában és Angliában található középiskolákkal. A jó kapcsolat kialakult, de sajnos a pandémia miatt nem tudott kibontakozni.

    Pin It on Pinterest

    Skip to content