Már csak néhány nap és újra becsengetnek az iskolákban. Az intézményekben már a tanévnyitókra készülnek, a diákok pedig még az utolsó szünidei napok nyugalmát élvezik. Fehér Zsófiával, a Kisalföldi ASzC Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium igazgatóhelyettesével a hamarosan búcsúzó nyári időszakról és az új tanévről beszélgettünk.  

-Sokan azt gondolják, hogy az iskolákban egész nyárra megáll az élet, azonban a nyár is sok teendőt tartogat az oktatási intézményekben, különösen Önöknél, ahol például a tangazdaságban nyáron is bőven akad tennivaló. Elmondaná, hogy mi minden történt az elmúlt tanév lezárása óta a Mezőben?  

– Iskolánkban a nyári gyakorlat június 20-án kezdődött. Az esetek kisebb részében külső gyakorlati munkahelyeken, tanulószerződéssel, illetve szakképzési munkaszerződéssel voltak a diákok, de voltak olyan szakmai gyakorlatok is, amelyek az iskola tanüzemeiben, tankerjében, valamint az iskola területén, tanári felügyelet és irányítás mellett zajlottak. Iskolánk pék-cukrász, mezőgazdasági gépész és állattenyésztő, valamint lovász tanulói belső gyakorlatokon teljesítették a kötelező összefüggő nyári gyakorlatukat.  

A pék-cukrász tanulók nyári gyakorlata a tervek szerint, mindenféle akadály nélkül lezajlott. A tanulók 99 százaléka teljesítette a nyári gyakorlatát, az elkészült termékek megfeleltek az elvárásoknak. A különböző termékek recepttúráját füzetükbe leírták, megtanulták, majd oktatójuk segítségével el is készítették. Vezetői kérésre a termékekről és a munkafolyamatokról fotók készültek, szerverre feltöltöttük, így mindenki számára könnyen elérhetővé váltak. A gyakorlat egybeesett a nyári szünetben tartandó szakmakóstoló táborral, így ezen is részt tudtak venni a tanulóink.

A mezőgazdasági gépésztanulóink megtanulták, hogy mi a Monge-féle vetületi ábrázolás lényege. Elsajátították a géprajzi jelöléseket, megtanulták a standardok szerepét. A tangazdaságban részt vettek a betakarítási munkálatokban, erőgépeket javítottak, elvégezték az időszerű karbantartási feladatokat is. A tanulók előkészítették, beállították a mezőgazdaságban alkalmazott erő- és munkagépeket, önjáró betakarítógépeket, mezőgazdasági rakodógépeket. Nyári gyakorlat keretei belül feladataik között szerepelt még az üzemzavarok elhárítása és a gépek nagyjavításában történő közreműködés is. 

Az állattenyésztők részt vettek a tangazdasági munkákban, állatokat takarmányoztak, gondoztak, részt vettek a növénytermesztési, gépészeti munkálatokban is. A fóliasátrakban megöntözték a palántákat, gyomírtást végeztek és minden aktuális feladatot elláttak. A gyakorlat nemcsak terepen, hanem tanteremben is zajlott, ahol az egyes állatfajok csontjait csontösszeköttetéseit és testtájait is gyakorolták.  

A lovász tanulóink istállót takarítottak, lovakat ápoltak, kantároztak, nyergeltek, takarmányokat tároltak be. Etették, itatták, gondozták az állatokat, ha volt egy kis idejük, akkor lovagoltak is – szinte minden nap. Részt vettek a versenyekre való felkészítő munkában, gondoskodtak lovak a szakszerű ellátásáról.  

Fontos nyári programunk volt a július 4. és 8. között megrendezett Szakmakóstoló hét, melyet a Nemzeti Agrárgazdasági kamarával együttműködve valósítottunk meg 20, pályaválasztás előtt álló diák részvételével.  

– Néhány nap és kezdődik az új tanév. Hány diák kezdi meg az iskolát Önöknél és vannak esetleg új szakmák?

– A 2022/2023 –as tanévben iskolánkba összesen 117 fő nyert felvételt. A mezőgazdaság és erdészet ágazatra összesen 86 diákot vettünk fel, közülük 53 fő a technikusi évfolyamokon és 33 fő a szakoskolai évfolyamokon folytatja tanulmányait.  

Az élelmiszeripari ágazatra összesen 31 tanuló nyert felvételt, közülük 11 fő a technikusi évfolyamra, 20 fő pedig a szakiskolai évfolyamokon tanul a továbbiakban. Jó hír, hogy új szakmát is indít iskolánk, a Sütő és cukrászipari technikus képzést. Az itt elsajátított szakmai tudás birtokában, a tanulók kepések lesznek sütő- és cukrászipari üzemekben az élelmiszer nyersanyagainak minőségi és mennyiségi átvételét, vizsgálatát, feldolgozását, tárolását és csomagolását elvégezni, illetve felügyelni ezeket a tevékenységeket. Munkájuk során különböző kenyérféléket, péksüteményeket, finom pékárukat, uzsonna-, kikészített- és teasüteményeket állítanak elő, továbbá, fagylaltokat, parfékat, pohárkrémeket, bonbonokat készítenek, egyszerű és különleges díszítőműveleteket végeznek. Ezeken kívül feladataik közé tartozik a termelés szervezése, irányítása, a technológiák pontos, minőségi elvárásoknak megfelelő megvalósítása. Közreműködnek a minőségbiztosítási rendszerek kialakításában, működtetésében, valamint a termékfejlesztésben is.  

– A nyár során nagyon fontos feladat a tankönyvek fogadása. Ez nagy mennyiségű tankönyvet és óriási munkát jelent az intézmények számára. Nagyságrendileg mennyi tankönyv érkezett, illetve rendben megérkeztek-e a tankönyvek Önökhöz 

– Augusztus 1-jén megérkeztek iskolánkba a tankönyvek, 3.400 darad könyv, 3.640.581 forint értékben A tankönyvek átvételénél, számolásánál közreműködött Radványiné Brunner Magdolna tankönyvfelelős, Gál Imre igazgató, Szalóky-Katóné László Mária könyvtáros oktató és az iskola technikai dolgozói is. A tankönyvek átvétele után megkezdődött a feldolgozásuk, könyvtári állományba vételük. Közismereti és szakmai tankönyvek állnak majd a tanulók rendelkezésére, de munkafüzeteket és munkatankönyveket is rendeltünk a tartós tankönyvek mellett. A válogatásban, pakolásban, pecsételésben 3 diák is segített az iskolai közösségi szolgálat keretében: Pálfi Regina a 10/A, Jordanits Zalán a 11/A és Erős Vivien a 13/É osztályból. Iskolánkban 394 diákot várnak majd a könyvek szeptemberben, hiszen az idén nem lesz augusztus végén tankönyvosztás nálunk, minden osztály szeptemberben kapja meg a tankönyveket.

Címke: Kisalföldi ASzC Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum Szakképző Iskola és Kollégium

Pin It on Pinterest

Megszakítás